Poniżej przedstawiamy Procedury szczegółowe wypracowane wspólnie przez pracowników Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Strzelcach Krajeńskich i Drezdenku
PROCEDURY SZCZEGÓŁOWE ZARZĄDZANIA KRYZYSEM W SZKOLE
Sposób reagowania - zamach samobójczy ucznia
Działania uprzedzające (przykładowo):
- omówienie problematyki na forum Rady Pedagogicznej;
- upowszechnienie procedur przewidywania zamachów samobójczych (np. list sprawdzających);
- omówienie problematyki w ramach Szkolnego Zespołu Kryzysowego;
- monitorowanie stanu psychicznego uczniów, reagowanie na symptomy ostrego, chronicznego stresu, objawy depresji;
- dokonywanie (cyklicznie) badań przesiewowych pod kątem (czynników suicydogennych*), np. depresji, niedawnych doświadczeń urazowych (np. przemocy, nadużyć, gwałtu), przeżywanej żałoby.
Działania interwencyjne:
- ustal i potwierdź rodzaj zdarzenia;
- nie pozostawiaj ucznia samego;
- usuń wszystko, co może ułatwić realizację zamiaru;
- bez rozgłosu przeprowadź ucznia w bezpieczne, ustronne miejsce;
- zbierz wstępne informacje o okolicznościach zdarzenia;
- wezwij pomoc (pogotowie, policję, straż), jeśli potrzeba;
- zadbaj, żeby interwencja służb przebiegła dyskretnie;
- towarzysz uczniowi ? jesteś dla niego ważny;
- zawiadom Dyrekcję Szkoły ? Dyrekcja zawiadamia Wydział Rozwoju Gospodarczego;
- dokonaj szybkiej oceny dalszych zagrożeń, np. wg klucza;
RYZYKO UMIARKOWANE NP. UCZEŃ MÓWI O SAMOBÓJSTWIE, NIE MÓWI JAK TO ZROBI, NIE BYŁO WCZEŚNIEJSZYCH PRÓB |
RYZYKO DUŻE NP. WYSTĄPIŁY CZYNNIKI PRZEDWYPADKOWE, UCZEŃ MÓWI JAK TO ZROBI, BYŁY WCZEŚNIEJSZE PRÓBY |
EKSTREMALNE RYZYKO NP. WYSTĄPIŁY WSKAŹNIKI PRZEDWYPADKOWE*, UCZEŃ DOKONAŁ SAMOOKALECZENIA, PODJĄŁ INNE DZIAŁANIA ZAGRAŻAJĄCE ZDROWIU/ ŻYCIU |
- zawiadom wychowawcę i członków Szkolnego Zespołu Kryzysowego, poinformuj
o wynikach swojej oceny sytuacji (ryzyka); - powiadom rodziców/ opiekunów prawnych;
- dokonaj (cie) wyboru priorytetów działania uzależniając działania od oceny sytuacji;
- ustal (cie) strategię odpowiednią do uzgodnionych priorytetów. W ramach interwencji kryzysowej zapewnij ( cie) wsparcie psychologa, powiadom P P-P;
- chroń (cie) ucznia oraz inne osoby przed zbędnymi czynnikami traumatyzującymi
(np. kontaktem z mediami, świadkami, itp.)
Działania naprawcze:
- dokonaj diagnozy ryzyka ponowienia zamachu uwzględniając, że odratowana osoba ma nadal poważne kłopoty z radzeniem sobie z problemami życiowymi;
- bezwzględnie skonsultuj dalszą strategię z PPP, CIK lub placówką opieki zdrowotnej;
- podejmij próbę zmobilizowania rodziny, aby udzieliła wsparcia bliskiemu, zapewniła mu bezpieczeństwo, wzmocniła wzajemne więzi.
Lista sprawdzająca - zamiar samobójczy ucznia
Lp. |
Czynniki wysokiego ryzyka |
TAK |
NIE |
1 |
Czy uczeń mówi lub w inny sposób wyraża beznadziejność, bezradność? |
|
|
2 |
Czy bezpośrednio lub pośrednio mówi o samobójstwie? |
|
|
3 |
Czy w ostatnim czasie pozbywał się osobistych przedmiotów ? przedtem dla niego ważnych? |
|
|
4 |
Czy ostatnio zaczął izolować się, wycofywać z kontaktów, także z bliskimi kolegami? |
|
|
5 |
Czy zaniechał zajęć, zabaw, dyscyplin sportu dotąd sprawiających mu przyjemność? |
|
|
6 |
Czy napisał testament, list pożegnalny? |
|
|
7 |
Czy używa wyrażeń, które wskazują na jakiś moment w czasie, który wiąże się z końcem, zaprzestaniem, odejściem, inną sytuacją? |
|
|
8 |
Czy przeszedł niedawno zdecydowaną zmianę charakteru, nastroju, zachowania? |
|
|
9 |
Czy ostatnio zmienił swoje nawyki, np. przestał dbać o wygląd? |
|
|
10 |
Czy ma problemy z jedzeniem, spaniem nieuzasadnione organicznie? |
|
|
11 |
Czy podejmował wcześniej próby samobójcze? |
|
|
12 |
Czy podejmuje jakieś szczególnie ryzykowne zachowania? |
|
|
13 |
Czy doświadczył niedawno straty, traumy? |
|
|
14 |
Czy daje wyraz swemu zainteresowaniu tematyką śmierci, umierania, życia po śmierci? |
|
|
15 |
Czy fascynuje się postaciami kultury, innymi znanymi osobami, które zginęły samobójczo? |
|
|
16 |
Czy spożywa alkohol, czy używa narkotyków? |
|
|
Odpowiedź twierdząca na więcej niż jedno pytanie wskazuje na poważne ryzyko samobójstwa.
Lista sprawdzająca ? ryzyko ponownej próby samobójczej
Nawet najmniej groźna próba samobójcza wymaga wnikliwej analizy. Powinniśmy móc ocenić zarówno stan psychiczny, jak i somatyczny tej osoby. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby w jej pobliżu był lekarz i psycholog. Należy bardzo dokładnie przeanalizować całą sytuację i rozważyć ryzyko ponowienia takiej próby. Należy pamiętać, że czasami poprawa nastroju jest związana ze spadkiem napięcia, ulgą po próbie samobójczej i nie należy traktować go jako wyraz pogodzenia się z życiem. Do diagnozy takiego stanu przydatne mogą być kolejne pytania ujęte w kwestionariuszu,wymienione poniżej:
- W jakich okolicznościach dokonał(a) próby samobójczej?
- Jakie są przyczyny bezpośrednie i pośrednie samobójstwa?
- Czy to jest pierwsza próba samobójcza? Jeśli nie, to jak wyglądały poprzednie?
- Co się działo w ostatnim tygodniu przed próbą samobójstwa?
- Co się działo w ostatnim dniu, godzinach przed próbą samobójstwa?
- Jak się czuł(a) po odzyskaniu przytomności?
- Czy w rodzinie były śmierci samobójcze? Jeśli tak, to kto i kiedy?
- Czy w chwili próby samobójczej był(a) pod wpływem środków zmieniających nastrój?
- Czy było wcześniej leczenie psychiatryczne? Jeśli tak, to kiedy i z jakim rozpoznaniem?
- Czy z obecnej perspektywy ponowił(a) by próbę samobójczą?
- Czy w ostatnim okresie życia utracił(a) kogoś bliskiego?
- Jakich strat doznał(a) w swoim życiu? Jak one wpłynęły na historię życia?
Dzięki informacjom zebranym od ucznia możemy ocenić rodzaj myśli samobójczych i ich nasilenie; występowanie zawężenia presuicydalnego*; rodzaj zachowania samobójczego oraz możliwości jego powtarzania; system wartości danej osoby i zasoby osobiste oraz bardzo ważne dla dalszej pracy nastawienie do udzielającego pomocy.
Sposób reagowania - żałoba po śmierci ucznia (uwaga: za wyjątkiem śmierci samobójczej)
Działania uprzedzające (propozycja):
- omówienie procedury postępowania na forum Szkolnego Zespołu Kryzysowego
- omówienie tematyki stresu, traumy, żałoby, reakcji typowych dla stresu pourazowego na forum Rady Pedagogicznej.
Działania interwencyjne:
- poinformuj nauczycieli, wychowawców;
- przypomnij zasady kierowania dyskusją z elementami odreagowania z uczniami, na potrzeby godzin wychowawczych, innych lekcji (jeśli to możliwe: daj materiały instruktażowe);
- poinformuj uczniów na forum klasy;
- opowiedz o okolicznościach śmierci, uwzględniając życzenia rodziny zmarłego;
- stwórz możliwość uczestniczenia w ceremoniach pogrzebowych, uroczystościach
o charakterze ?wspominkowym? itp.;
Działania naprawcze:
- oceń potrzeby ? monitoruj stan psychiczny uczniów ze szczególnym uwzględnieniem reakcji stresu pourazowego, zwróć uwagę na uczniów, u których stwierdzasz szczególnie ostry lub chroniczny przebieg reakcji;
- skonsultuj sytuację z pedagogiem / psychologiem szkolnym lub specjalistą z PPP lub CIK;
- zorganizuj debriefing* (gdy tak ustalono po konsultacji z pedagogiem /psychologiem);
- ułatw kontakt ze specjalistami z placówek wsparcia zewnętrznego, kieruj.
Sposób reagowania - konieczność zawiadomienia o śmierci ucznia
Otrzymanie wiadomości, że osoba bliska stała się ofiarą katastrofy, wypadku samochodowego, zabójstwa czy samobójstwa jest ?ciosem? psychologicznym dla bliskich. Rodzina i przyjaciele mogą wręcz utożsamiać się z cierpieniem, jakiego doświadczyła ofiara. Najbardziej drastycznym przeżyciem jest śmierć dzieci, które naturalnie nie powinny odchodzić przed osobami dorosłymi. Wszystkie reakcje typowe dla żałoby są, w przypadku rodziców, którzy stracili dziecko, wyjątkowo silne i długo trwające. Zwłaszcza gniew, zgorzkniałość i samoobwinianie, poczucie winy. Powstaje pytanie, na kim spoczywa obowiązek informowania o śmierci? Nie ma tutaj jednej prostej odpowiedzi. Biorąc pod uwagę doświadczenia służb mundurowych możemy stwierdzić, że w tych instytucjach o śmierci żołnierza lub policjanta powiadamia przełożony, np. dowódca, naczelnik, komendant. Jest to ważne z punktu widzenia nie tylko wizerunku organizacji, ale również stanowi zapewnienie, że przekazywana wiadomość jest wiarygodna i sprawdzona. Wydaje się naturalne, że o śmierci ucznia lub nauczyciela, która miała miejsce na terenie szkoły lub w związku z zajęciami szkolnymi, wycieczkami, koloniami itp. powinien poinformować rodzinę dyrektor szkoły lub osoba upoważniona (jednak musi ona bezpośrednio kojarzyć się z administracją szkolną). Dotyczy to oczywiście sytuacji, kiedy jest na to czas. Pozostałe przypadki pozostają w gestii policji, lekarzy, psychologów itp. Nie każdy czuje się na siłach do konfrontacji z niekiedy ekstremalnymi emocjami przezywanymi przez rodzinę, która doświadczyła śmierci np. dziecka. Wówczas trzeba poprosić psychologa lub pedagoga, aby przejął na siebie to zadanie.
- Powiadamianie o śmierci zawsze powinno się odbywać twarzą w twarz. Należy unikać powiadamiania za pomocą telefonu lub poczty, jeśli jest to tylko możliwe. Powinno się odbywać w mieszkaniu, nigdy na klatce, w progu drzwi.
2. Prawidłowe powiadamianie o śmierci musi spełnić następujące warunki:
- dostarczyć niezbędne informacje;
- udzielić pierwszego wsparcie dla ofiar;
- ochronić godność;
- okazać szacunek wobec ofiary jak i powiadamianej rodziny.
- Powiadomienie powinno odbyć się w czasie możliwie jak najkrótszym od ustalenia tożsamości ofiary i ustalenia tożsamości osób mu najbliższych.
- Przed powiadomieniem należy zebrać informacje o relacjach ofiary z osobą powiadamianą, o stanie zdrowia osoby powiadamianej (zwłaszcza choroby serca, krążenie, cukrzyca itp.), które są istotne do przewidywania sposobu reakcji osoby powiadamianej. Osoby powiadamiane mogą reagować w sposób bardzo emocjonalny, mogą potrzebować pierwszej pomocy. Warto przygotować sobie wsparcie pogotowia medycznego, żeby móc umożliwić w razie potrzeby natychmiastową interwencję lekarską.
- Powiadomienie o śmierci powinno odbywać się przez co najmniej dwie osoby. Jedna udziela informacji, druga zaś obserwuje reakcje osoby powiadamianej. Powiadamianie powinno odbyć się na terenie przyjaznym osobie powiadamianej.
- Zawiadomienie powinno być możliwie jak najprostsze, bez ?owijania w bawełnę?
i dorabiania różnych historii. Np. ?Mam dla pani / pana bardzo złą wiadomość: pani / pana bliski nie żyje?. Powinno wyrazić się współczucie, przykrość, zrozumienie. Tak jak w przypadku standardowych kondolencji. Należy zachować się empatycznie, w razie potrzeby udzielić wsparcia fizycznego np. objąć osobę, podać chusteczkę do nosa. - Trzeba być przygotowanym na udzielenie wszystkich informacji, jakich będzie wymagała osoba powiadamiana. Osoby te często czują potrzebę dowiedzenia się szczegółów dotyczących śmierci bliskiego, okoliczności itp. (jak, w jaki sposób, kiedy, gdzie). Udzielane informacje powinny być proste i zwięzłe. Należy unikać drastycznych szczegółów i informacji niepotrzebnych, odnoszących się do drugorzędnych elementów sprawy.
- Należy skupić się na udzieleniu pomocy i wsparcia rodzinie zmarłego ? zaproponować pomoc w zawiadamianiu bliskich, zapytać się czy jest coś co możemy zrobić dla rodziny zmarłego.
- Nie należy, po zawiadomieniu o śmierci, zostawiać rodziny i bliskich zmarłego samych, bez opieki. Powinien zostać pracownik socjalny lub psycholog, tak długo, aż minie pierwsza reakcja ? szok lub pojawią się osoby bliskie np. członkowie rodziny, znajomi, przyjaciele. Należy podać swoje dane kontaktowe (telefon, ewentualnie adres), aby udzielić informacji lub / i wsparcia, w razie potrzeby. Aby rodzina ofiary nie czuła się pozostawiona sama sobie. Podać namiary instytucji udzielających wsparcia (np. psychologowie).
- Jeżeli rodzina zmarłego nie znajduje się w miejscu zamieszkania, należy powiadomić sąsiadów o potrzebie kontaktu z rodziną (powodem jest wydarzenie nadzwyczajne, interwencja z udziałem medyków itp.), natomiast nie należy udzielać szczegółowych informacji sąsiadom, nie należy wspominać o śmierci, aby to nie oni zawiadomili rodzinę zmarłego.
- W realiach szkolnych rodzina nie powinna dowiadywać się o śmierci ucznia z mediów lub od osób trzecich. Obowiązek informowania leży po stronie personelu szkoły, dyrekcji.
- Absolutnie unikać należy powierzania zadania informowania o śmierci dzieciom lub nastolatkom.