Wszyscy jesteśmy świadomi, jak niebezbpieczna i tragiczna w skutkach może być przemoc rówieśnicza. Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej odbywa się w dniach 29. września- 3. października 2025 r. i ma na celu budowanie bezpiecznych relacji w szkołach oraz przeciwdziałanie przemocy wśród młodzieży.
Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej to ogólnopolska
inicjatywa Ministerstwa Edukacji Narodowej, która ma na celu:
-
Zwiększenie świadomości na temat problemu przemocy rówieśniczej.
-
Budowanie relacji opartych na szacunku, empatii i odpowiedzialności wśród uczniów.
-
Wspieranie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz promowanie bezpiecznych miejsc nauki. Pakiety materiałów edukacyjnych dostosowanych do różnych grup wiekowych oraz specyfiki przedszkoli i szkół.
- List Ministra Edukacji do rodziców SP, SPP, i placówek
- List Ministra do dyrektorów, nauczycieli szkół i placówek
- List Ministra Edukacji do młodzieży
- List Ministra Edukacji do dyrektorów, nauczycieli przedszkoli
- List Ministra Edukacji do rodziców przedszkoli
- List Ministra Edukacji do przedszkolaków
- Plakat - Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej
- Plakat - Tydzień o budowaniu relacji
- Materiały MEN cz. 1 - Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy
- Materiały MEN cz. 2 - Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy
- Materiały MEN cz. 1 - Tydzień o budowaniu relacji
- Materiały MEN cz. 2 - Tydzień o budowaniu relacji
- Ścieżka pomocy - uczeń
- Ścieżka pomocy - rodzic
- Ścieżka pomocy - szkoła
- Załącznik nr 1 Scenariusze lekcji wychowawczych w programie „Działaj/rozmawiaj, materiał dla nauczycieli, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej
- Załącznik nr 2 Materiały do samokształcenia w programie „Działaj/rozmawiaj” liderzy wsparcia rówieśniczego, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej
- Załącznik nr 3 Ramka pomocowa – Telefony pomocowe
- Załącznik nr 4 Scenariusz spotkania z rodzicami (przedszkole, klasa I-III), Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej
- Załącznik nr 5 Scenariusz dla przedszkola „Metafora serduszka” Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej
- Załącznik nr 6 Scenariusz dla klas I-III „Kim jestem dla siebie” Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej
- Załącznik nr 9 Cyberprzemoc- ebook dla uczniów w wieku 14-18 i rodziców, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 10 Bullying – jak go określić, dzieci w wieku 12-18 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 11 Sztuka komunikacji – ebook dla dzieci w wieku 12-18 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 12 School vibes – codzienność szkolna, ebook dla dzieci w wieku 14-18 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 13 Techniki radzenia sobie z trudnymi emocjami dla nastolatków w wieku 12-18 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 14 Stres- broszura dla dzieci w wieku 13-18 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 15 Jak radzić sobie ze stresem dla nastolatek w wieku 15-18 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 16 Siła więzi rodzinnych – ebook dla rodziców dzieci w wieku 5-12 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 17 Dlaczego czujesz to, co czujesz – ebook dla nastolatków 14-18 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 18 Scenariusz lekcji dla klas wczesnoszkolnych, Pierwsza pomoc dla zdrowia psychicznego, Fundacja UNAWEZA
- Załącznik nr 19 Scenariusz lekcji dla klas IV-VI, Pierwsza pomoc dla zdrowia psychicznego, Fundacja UNAWEZA
- Załącznik nr 20 Scenariusz lekcji dla klas VII-VIII, Pierwsza pomoc dla zdrowia psychicznego, Fundacja UNAWEZA
- Załącznik nr 21 Scenariusz lekcji dla klas ponadpodstawowych, Pierwsza pomoc dla zdrowia psychicznego, Fundacja UNAWEZA
- Załącznik nr 22 ulotki A5, Nawiążmy połączenie mów językiem emocji, GrowSPACE
- Załącznik nr 23 wlepy, Nawiążmy połączenie mów językiem emocji, GrowSPACE
- Załącznik nr 24 plakat A3, Nawiążmy połączenie mów językiem emocji, GrowSPACE
- Załącznik nr 25 ulotki A5, Nawiążmy połączenie boisz się zagadać, GrowSPACE
- Załącznik nr 26 ulotki A5, Nawiążmy połączenie check-lista cyber-relacji, GrowSPACE
- Załącznik nr 27 Przemoc rówieśnicza, Aspekty definicyjne, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 28 Przemoc rówieśnicza, Epidemiologia problemu, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 29 Przemoc rówieśnicza, Częsty mit, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 30 Przemoc rówieśnicza, Zwyczaj w szkole, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 31 Przemoc rówieśnicza, Jak można na to wpłynąć?, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 32 Przemoc rówieśnicza, Wpływ kompetencji nauczyciela na zjawisko, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 33 Przemoc rówieśnicza, Strategie, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 34 Przemoc rówieśnicza, Scenariusze zajęć i aktywności, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 35 Przemoc rówieśnicza, Schemat – filozofia, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 36 Przemoc rówieśnicza, Typy działań: Reagowanie na przemoc rówieśniczą i budowanie wspólnoty w klasie, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 37 Przemoc rówieśnicza, Mechanizmy psychologiczne występujące w przemocy rówieśniczej, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 38 Przemoc rówieśnicza, Rodzaje bullyingu, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 39 Przemoc rówieśnicza, Sprawdzone programy przeciwdziałania przemocy rówieśniczej w szkole charakteryzują się następującymi cechami i praktykami, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 40 Scenariusz zajęć „Mural pozytywnych myśli” uczniowie klas IV-VIII, materiały Ewa Baranowska-Jojko i Dagmara Budzbon-Szymańska
- Załącznik nr 41 Scenariusz zajęć „Życzliwość jest jak echo” uczniowie klas I-III, materiały Ewa Baranowska-Jojko i Dagmara Budzbon-Szymańska
- Załącznik nr 42 Scenariusz zajęć „W ławicy ryb”, przedszkole, uczniowie klas I-III, materiały Ewa Baranowska-Jojko i Dagmara Budzbon-Szymańska