Czy wiecie, że w uchu każdego z nas mieszka ślimaczek?
Niestety, u niektórych to ślimaczek-śpioszek, który cały czas śpi i nie chce mu się pracować. Takiego ślimaczka-śpioszka ma podopieczna Poradni w Drezdenku i właśnie dlatego postanowiliśmy przyłączyć się do ogólnopolskiej akcji „Jestem ślimaczkiem”.
Warsztaty zostały przeprowadzone w dwóch grupach czterolatków drezdeneckiego Przedszkola Publicznego. Odbiorcami były dzieci, które na co dzień spotykają się, bawią i poznają dziewczynkę ze ślimaczkiem-śpioszkiem.
Może ktoś z Was chciałby wykorzystać pomysł/materiały do omówienia z przedszkolakami ważnego tematu – funkcje zmysłu słuchu.
Cele:
- poznanie funkcjonowania i znaczenia zmysłu słuchu;
- uwrażliwienie na potrzeby dzieci z wadą słuchu;
- zapoznanie się z protezami słuchowymi: aparatem i implantem ślimakowym.
Powitanie:
„Dzień dobry, dzień dobry. Witam Was.
Chcę słyszeć, chcę mówić. Lubię Was”
Rozmowa aktywizująca dzieci, dotycząca tego, co było potrzebne, do wysłuchania i zaśpiewania piosenki?
Jak działa słuch?
Było Sobie... Zycie - Epizod 12 - Ucho (Wyciąg), link:
https://www.youtube.com/watch?v=LFr4Scm7DII
Małżowina uszna wychwytuje różne dźwięki, które są falami.
Dźwięk idzie kanałem słuchowym aż do błony bębenkowej, powodując jej drgania.
Drgania błony bębenkowej przenoszone są za pomocą kosteczek słuchowych i trafiają do ślimaka.
W ślimaku znajduje się płyn, który zaczyna się poruszać, a jego ruch powoduje uginanie się rzęsek słuchowych.
Ruch komórek wywołuje impulsy elektryczne, które są przenoszone do mózgu.
Impulsy w mózgu są identyfikowane jako np. muzyka, szczekanie psa, nasz głos.
W ramach ćwiczeń słuchu wykorzystano zadania logorytmiczne, które nie tylko wskazywały istotę dobrego słuchu w codziennym funkcjonowaniu, ale także dostarczyły dzieciom zabawy.
Rozmowa aktywizująca:
Do czego potrzebny jest nam słuch?
Z czym osoby z wadą słuchu mogą mieć trudności?
Czym jest implant ślimakowy?
Jedna jego część jest wszczepiona podczas operacji, drugą, procesor dźwięku (na kolorowance) nosimy na uchu i na głowie. Okrągły element, przyczepiamy na głowę, na magnes. Omija uszkodzone elementy ucha i od razu wysyła dźwięki do nerwu słuchowego.
Dzięki niemu możemy słyszeć! Zwykle korzysta się z niego gdy aparat słuchowy nie pomaga. Wada słuchu jest za duża, by aparat słuchowy przynosił nam korzyści. Tak jak małe dziecko uczy się wszystkiego, tak po operacji wszczepienia implantu ślimakowego, musimy nauczyć się powoli, krok po kroku każdego dźwięku i wymaga to wielu wielu godzin rehabilitacji i nauki słuchania.
Na zakończenie proponujemy wykonanie pracy plastycznej- zaprojektowanie pięknego, kolorowego aparatu słuchowego lub procesora dźwięku dla dziewczynki lub chłopca.
Ponieważ październik był miesiącem komunikacji alternatywnej/wspomagającej, dzieci poznały również kilka gestów z komunikacji Makaton. Dziewczynka ze śpiącym ślimaczkiem uczy się tego rodzaju komunikacji i coraz chętniej go wykorzystuje, dlatego ważne jest by osoby z jej otoczenia również poznały ten system.
Zajęcia można zaliczyć do bardzo udanych. Dlaczego? Bo główna bohaterka tego wydarzenia poczuła się ważna. Z dumą pokazała wszystkim swój procesor dźwięku. Oczywiście, dzieci dowiedziały się, jak delikatne jest to urządzenie i że należy być bardzo ostrożnym, aby gonie uszkodzić.
Dziękujemy Pani Agnieszce Kaproń- terapia dzieci z wadą słuchu za inicjatywę propagowania informacji nt. aparatów słuchowych i implantów ślimakowych.słuchowych i implantów ślimakowych.